De meest gestelde vragen over het coronavirus met betrekking tot reis- en annuleringsverzekeringen

Met betrekking tot de dekking van reis- en annuleringsverzekeringen krijgen wij veel vragen die te maken hebben met het coronavirus. In dit artikel zetten we de meest gestelde vragen voor je op een rij.

Annuleringsverzekering

Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Nee, het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. In overleg kan je de reis wellicht worden omgeboeken of je komt in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?
Als de reisorganisatie de reis annuleert, dan kan de annuleringsverzekering worden opgezegd en ontvang je de premie terug.

Negatief reisadvies en annulering

De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen naar een bestemming met code oranje of rood niet. Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel, namelijk:

  • Aegon: op de Allrisk-polis.
  • ANWB/Unigarant: alleen als er vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen is afgesloten. Daarnaast moet het gaan om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • Avéro Achmea: op de Vrij op Reis-polis.
  • Centraal Beheer
  • De Europeesche: alleen als er vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering is afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
  • Interpolis
  • Klaverblad

Bron: MoneyView, 27 februari 2020

Allianz Global Assistance kent de uitbreiding Terreuraanslagen & natuurrampen met dekking bij een negatief reisadvies. Het negatieve reisadvies moet een gevolg zijn van terrorisme, natuurrampen of binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming. De uitbraak van een virus zoals het Coronavirus valt hier niet onder.

Reisverzekering

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik vanwege het coronavirus in quarantaine moet. Of omdat het openbaar vervoer in verband met een uitbraak van het virus vertraagd is. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?
Nee, je krijgt de extra verblijfskosten niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk bieden zij een oplossing.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik vanwege het coronavirus in quarantaine moet. Of omdat het openbaar vervoer in verband met een uitbraak van het virus vertraagd is. Worden kosten van voorzieningen zoals eten en drinken vergoed?
Nee, de verzekering vergoedt deze kosten niet. Soms dekt de lokale overheid of de reisorganisatie deze kosten wel.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine zit. Blijft mijn kortlopende reisverzekering geldig?
Nee, de reisverzekering blijft niet automatisch geldig. Wel kan je een nieuwe verzekering afsluiten.

Ik wil eerder naar huis vanwege een uitbraak van het coronavirus. Krijgt u deze kosten vergoed?
Nee, je krijgt deze kosten niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis.

Voor mijn bestemming geldt een negatief reisadvies. Biedt de reisverzekering dan dekking?
Ga je op reis gaat naar een gebied waarvoor vanwege een uitbraak van het coronavirus een negatief reisadvies geldt? Dan biedt de reisverzekering (dus niet annuleringsverzekering) wel dekking als je daar toch naar toe reist.

Ik heb kosten gemaakt omdat ik veel moet bellen met instanties. Krijgt u uw telefoonkosten vergoed?
Telefoonkosten krijg je alleen vergoed als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Het coronavirus is geen verzekerde gebeurtenis. Deze telefoonkosten krijg je dan niet vergoed. Word je echter ziek vanwege het coronavirus of je wordt in het ziekenhuis worden opgenomen? Dan krijg je deze kosten wel vergoed. Hetzelfde geldt dan voor extra reis- en verblijfskosten van andere verzekerden. Hiervoor gelden afhankelijk van de gekozen dekking maximale bedragen.

Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?
Ja, je kan jouw reisverzekering opzeggen. Je ontvangt de premie hiervoor terug.

Ik heb mijn vlucht gemist vanwege het coronavirus. Kan de alarmcentrale van mijn reisverzekering vragen om een nieuwe vlucht te regelen?
Nee, hiervoor dien je contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.

Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Krijgt u deze kosten vergoed?
Nee, wij adviseren jou om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij.

Overig

Ik reis later dit jaar naar bijvoorbeeld Italië. Moet ik nu al annuleren vanwege het virus?
Het is vanuit medisch oogpunt niet nodig om de reis nu al te annuleren. Het is wel belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken in de gaten te houden.

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?
Word je tijdens de reis ziek en moet je naar het ziekenhuis? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van jouw reisverzekering. De kosten worden volledig vergoed als de dekking “Medische kosten” is meeverzekerd. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van medereizigers vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed.

Kan ik aanspraak maken op het calamiteitenfonds?
Het calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Voor meer informatie en actuele adviezen, kan je kijken op hun website.

Blijf op de hoogte

Het is belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden. Hier: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen vind je de meeste actuele informatie en reisadviezen over de situatie in jouw vakantiegebied. Voor vragen kan je ook telefonisch contact opnemen met het 24/7 contactcenter op telefoonnummer +31 (0)247247247. Tot slot adviseren wij jou om contact te houden met jouw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in jouw reis.

Dit bericht is geplaatst op 05-03-2020