Het belang van kredietrisicobeheer in moeilijke tijden
2022 gaat bedrijven en economieën voor een ongekende reeks uitdagingen stellen. De vierde golf van de COVID-19 pandemie heeft Nederland en de rest van de wereld stevig in zijn greep.
Coronamaatregelen, politieke en economische onzekerheden, inflatie, logistieke problemen, onverwachte prijsstijgingen en tekorten vormen een explosief mengel. Al deze uitdagingen zullen gevolgen hebben voor de bedrijfsfaillissementen. Uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius blijkt dat het aantal faillissementen in 2022 waarschijnlijk zal stijgen met 33% en dat het risico van oninbare vorderingen toe neemt. Het is echter nog onduidelijk in welke mate dit het geval gaat zijn als de steunmaatregelen van de overheid eenmaal zijn afgelopen.
Regelmatige evaluatie van het kredietrisico
Periodes van economische stress dienen dan ook een stimulans te zijn om het creditmanagementproces – voor zowel nieuwe als bestaande klanten – én het debiteurenbeheer onder de loep te nemen, zodat bedrijven problemen vroegtijdig kunnen opsporen en niet voor verrassingen komen te staan. Om de betalingsrisico’s tot een minimum te beperken, zul je rekeningen op een continue basis actief moeten beheren. Het is daarom van cruciaal belang om kredietrisico’s in moeilijke tijden te monitoren.
Naast een regelmatige evaluatie van het kredietrisico dienen bedrijven minimaal maandelijks hun vorderingen te controleren, aangezien deze als vroegtijdige waarschuwingsindicator kunnen dienen. Voor bestaande klanten heb je een betalingshistorie. Dus als gewoonlijk betrouwbare bedrijven te laat betalen, is dat een teken om het bedrijf in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat je een goed inzicht hebt in het kredietrisico. Zijn ze bijvoorbeeld actief in een land waar de toeleveringsketen is verstoord of in een sector waar de vraag is gedaald? Dit zal waarschijnlijk van invloed zijn op hun vermogen om betalingen te verrichten.
Heb je vastgesteld welke klanten een betalingsachterstand dreigen op te lopen? Dan wil je als ondernemer actie ondernemen om de kans op oninbare vorderingen zo klein mogelijk te maken.
Beheer risico’s met een kredietverzekering
Een kredietverzekering kan je hierbij helpen. Met een kredietverzekering is jouw onderneming namelijk verzekerd voor schade die ontstaat, doordat een klant jouw facturen niet of niet meer kan betalen. Een kredietverzekering is een middel om jouw winst, cashflow en eigen vermogen te beschermen.
Een kredietverzekering beschermt je op de volgende manieren:
- Betaalt jouw klant niet, dan vergoedt de verzekeraar de schade. Zo heb je voldoende liquiditeit en cashflow om te werken aan jouw ambities.
- Je maakt automatisch gebruik van een incassoservice.
- Door kennis van de kredietverzekeraar over de financiële situatie van nationale en internationale bedrijven, kun je vooraf de juiste informatie over jouw (potentiële) klant inwinnen en ken je hun financiële situatie.
Daarbij biedt een verzekeraar inzicht in de economische situaties in landen en vooruitzichten voor sectoren, wat bijdraagt aan commerciële kansen. En dreigt er een risico? Dan brengt de kredietverzekeraar je direct op de hoogte. Met deze inzichten worden problemen vroegtijdig opgespoord en kom je niet voor verrassingen te staan. Dit geeft je vertrouwen om op krediet zaken te doen.
Dit bericht is geplaatst op 11-02-2022